Kompletterande information för medlemmar med gruppavtal

Aktivering av Gruppavtalet

En dryg vecka har passerat sedan det gick att aktivera gruppavtalet och det verkar som att det gått relativt smärtfritt för de flesta med några enstaka undantag.

Om ni ännu inte har aktiverat Gruppavtalet så bör ni göra det snarast. Detta för att undvika att bli debiterad både från föreningen och tidigare tjänsteleverantör. Föreningen kommer att fakturera kvartalsavgift till alla – även till den som inte aktiverat sitt gruppavtal.

Ett problem som dock förekommit har varit att Telias telefonsupport inte alltid vetat vad som gäller och felaktigt hänvisat tillbaka till fiberföreningen. Här gäller det att vara lite envis och eventuellt ringa igen så man får tala med någon annan alternativt att göra det via Telias hemsida då detta verkar ha gått smidigast.


Gammal utrustning

Tyvärr har vi fått felaktig information från Telia att man kunde behålla den gamla utrustningen. Det kan vara så i vissa fall men beroende på hur ens tidigare avtal med tjänsteleverantör sett ut, kan det också vara så att man haft utrustningen till låns. I så fall kan de vilja ha tillbaka t. ex. routern vilket vi fått rapport från flera medlemmar att Telia vill ha. Det är då tyvärr i dessa lägen så att man är tvungen att skicka tillbaka den för att slippa betala för den.


Bredbandshastighet

Kontrollera gärna att ni fått 250 Mbit Internet som avtalet innefattar då vi fått rapport om att flera medlemmar fått en lägre hastighet. Om ni loggar in på ”Mitt Telia” kan ni där se vilka tjänster ni har och då också vilken bredbandshastighet. Använder ni tjänster såsom Bredbandskollen är det viktigt att koppla datorn med sladd direkt till routern och inte använda wifi när mätningen görs.


Support

Vi vill också passa på att förtydliga att det är fortsatt tjänsteleverantören, det vill säga Telia, som ni skall vända er till vid fel.